26 березня відбулось обговорення механізмів впровадження прямої демократії у Києві. Дані напрацювання підлягатимуть подальшому обговоренню в рамках “Асамблеї соціальної революції” та будуть покладені в основу програми змін лівих активістів на виборах до Київради 25 травня 2014 року. Серед ідей – відкликання чиновників, народна ініціатива, посилення громадських рад та вплив громади на розподіл бюджетних коштів.

Деякі з цих новацій можуть бути впроваджені шляхом зміни Статуту територіальної громади м.Києва та інших актів міського рівня. Деякі потребують змін до Законів України та Кабінету Міністрів України. Ми розділяємо побоювання щодо того, що інструменти прямої демократії вимагають високої відповідальності кожного члена громади. Але зберігати нинішню систему, за якою народ позбавлений впливу на владу, а корумпована влада захищається «демократичними законами», недоцільно. Територіальна громада столиці повинна отримати можливість втручатись у кадрові та фінансові питання, а також здійснювати контроль за соціальною відповідальністю бізнесу. Потрібно впроваджувати на локальному рівні механізми по типу “народної ініціативи” швейцарського зразка.

Усі кандидати від “Асамблеї соціальної революції” обіцяють голосувати лише за ті рішення, які були схваленні в Інтернеті за системою “LiquidFeedback” (група “Соціальна революція у Києві” на сайті GARAZD.ORG).

Відкликання чиновників
Відзивати можна керівників та заступників керівників міліції, КМДА, районних адміністрацій, керівників комунальних підприємств і установ (у т.ч. ЖЕКів і лікарень). При наявності підписів 1% від мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці потрібно провести місцевий референдум про недовіру чиновнику у місячний строк. Врахування волевиявлення мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці (мікрорайон, район, місто) відбувається шляхом збирання підписів, надсилання листів, закидування бюлетенів і електронного голосування:

1) для позбавлення чиновника місячної зарплати потрібна підтримка 10% мешканців, що мають право голосу;
2) для звільнення чиновника потрібно 25% голосів мешканців, які мають право голосу;
3) для звільнення чиновника із забороною йому займати керівні посади протягом року потрібно 50% голосів мешканців, які мають право голосу.

Примітка. Голосування вважається проведеним, якщо відповідну ініціативу підтримали щонайменше 50% громадян, що проживають на відповідній адміністративно-територіальній одиниці (якщо йдеться про звільнення керівника міліції — потрібна підтримка половина мешканців району, які досягли 18 років). Питання ініціювання референдуму стосовно певних посад піднімається не частіше, ніж кожні три місяці. При звільненні за п.2 чиновник попереджається про наступне звільнення за два місяці. Фінансування відбувається за рахунок коштів органів місцевої влади та добровільних внесків громадян, які не перевищують 3 тис. євро від кожної особи. Якщо кількість громадян, які висловились проти санкцій щодо чиновника відносно-більша, аніж кількість тих, хто проголосував «за», то чиновнику не загрожують несприятливі наслідки. При цьому можна проводити одночасно голосування на користь нової кандидатури. Підставами звільнення можуть бути ті, які були перелічені у нині нечинному Законі України «Про відкликання народного депутата України»: – порушення ним положень Конституції і законів України; – систематичне невиконання обов’язків; – використання своїх повноважень в особистих корисливих цілях; – порушення норм етики і моралі; – приховування доходів, занесення неточних даних у декларацію про доходи тощо.

Посилення громадських рад / Державні закупівлі
- громадська рада при будь-якому органі місцевої влади (КМДА чи РДА) може позбавити чиновника премії;
- громадська рада при районних і міських управліннях органів виконавчої влади має право призначати заступника цього органу;
- громадські ради при РДА обирають Монітора з дотримання прав людини, який має право доступу до усіх приміщень міліції, що знаходяться на території району, з метою недопущення катування та інших форм нелюдського поводження;
- призначення голови РДА після погодження з Громадською радою відповідної РДА;
- право громадських рад блокувати своїм рішенням сумнівні закупівлі за бюджетні кошти, вартість яких перевищує 100 тис. гривень. Закупівля може зупинятись строком на один місяць. За цей час громадськість повинна запропонувати альтернативну компанію, яка надасть послуги чи товари за нижчу ціну.

Відкритий і партисипативний бюджет
- он-лайн доступ до бухгалтерії усіх органів влади – щодня потрібно публікувати інформацію про доходи і витрати;
- прийняття бюджету Києва після громадських слухань (щороку за один місяць до їх орієнтовного затвердження — у листопаді);
- партисипативність бюджету: кожен район Києва делегує трьох представників для участі в роботі бюджетної комісії Київради ще до моменту формування первісного проекту бюджету. Представник району зобов’язання відстоювати наказ своїх виборців;
- зниження видатків на освіту й медицину у порівнянні з минулим роком — лише за умови схвалення на громадських слуханнях;
- перерозподіл бюджетних видатків шляхом проведення зборів територіальних громад районів Києва;
- створення Громадського фонду бюджету Києва у обсязі 5% від видатків міського бюджету, кошти якого будуть розподілятися громадою за допомогою Інтернет-голосування.

Народна ініціатива
- потрібно зібрати підписи 1% від кількості киян, які мають право голосу, для того, щоб скасувати рішення Київради, яке становить небезпеку для довкілля або історичної та культурної спадщини (виділення землі під незаконні забудови тощо);
- потрібно зібрати підписи 5% від кількості киян, які мають право голосу, щоб розробити проект рішення Київради, який має бути обов’язково прийнятий Київрадою;
- потрібно зібрати підписи 10% від кількості киян, які мають право голосу, для того, щоб в обхід Київської міської ради схвалити будь-яке рішення;
- проекти рішень Київради можуть схвалюватись також на загальних зборах жителів територіальної громади м.Києва. Рішення загальних зборів членів територіальної громади міста Києва, яке прийняте більш ніж 1000-ею учасників таких зборів, вважається обов’язковим до розгляду на найближчій сесії Київської міської ради (удосконалений механізм, передбачений Статутом територіальної громади м.Києва);
- блокування Громадською радою при КМДА рішень про підвищення комунальних / транспортних тарифів для населення чи здорожчання соціальних послуг до моменту проведення місцевого референдуму з цього питання.

Серед інших пропозицій — ліквідація державних адміністрацій та їх заміна виконавчими комітетами рад, скасування антиконституційних обмежень на проведення мирних зборів, делегування повноважень органам самоорганізації населення з метою зменшення витрат на утримання чиновників, скорочення бюрократичного апарату за рахунок автоматизації управлінських процесів, прийняття найважливіших рішень за участю асамблей районів та мікрорайонів, а також представництво трудового колективу у керівних органах комунальних підприємствах та акціонерних товариствах, в яких територіальна громада м.Києва володіє більш як 50% акцій.