Столична влада проголосила 16 листопада днем початку громадських обговорень, але провести обговорення публічно не мала наміру. Ще до цих «електронних обговорень» муніципалітет анонсував встановення підвищеного тарифу на проїзд з 1.01.2022 року від 8 грн до 20 грн за одну поїздку. Аналогічну інформацію було розміщено в телеграм-каналі мера Києва Віталія Кличко. Містяни організувались в соціальних мережах для проведення публічних громадських обговорень 18 і 19 листопада біля будівлі Київської міської держадміністрації.

19 листопада біля КМДА до такого обговорення долучились учасники й учасниці «Соціального руху». В форматі вільного мікрофону було озвучено екологічні, соціально-економічні, урбаністичні, правозахисні, класові аргументи проти підвищення цін на перевезення у метро та в наземному транспорті. Зокрема, було сказано, що підвищення тарифу на проїзд у громадському транспорті є прямим скороченням права на свободу пересувань і доступу до транспортної інфраструктури для малозабезпечених сімей; є стимулом для переходу на приватний транспорт із подальшим автомобільним колапсом, для тих у кого приватний транспорт є; збільшення автомобільних викидів та загазованості міста; деякі люди будуть вимушені відмовитись від дорогих поїздок із пересадками, що вкрай обтяжливо для людей, що лише виходять на ринок праці та студентів і тих людей, які не мають стійкого джерела доходів — поглиблюватиметься їхнє соціально-економічне становище.

photo5240426311409841524

П’ятничний протест проти підвищення тарифу підтримали також і водії міського громадського транспорту, які запевняють, що від зростання тарифу на перевезення вони скоріше страждають, адже витрати їхніх родинних бюджетів зростуть, а підвищення зарплат разом із підвищенням цін на проїзд майже не відбувається.

В мерію громадськість передала перелік вимог:

1. Субсидування громадського транспорту. Час відмовитися від «прибутковості» комунального транспорту як самоцілі. Влада може закрити дірки в бюджеті за рахунок соціально справедливих заходів. Зокрема, такими заходами можуть бути прогресивна ставка плати за землю для великого бізнесу, а також збори з власників дорогих авто.

2. Відкрита бухгалтерія. Комунальні підприємства мають щодня публікувати онлайн дані про витрати і доходи. Це дозволить пасажирам і трудовим колективам знати, на що витрачаються їх гроші.

3. Соціальний проїзний на всі види транспорту. Пасажири мають користуватися місячним проїзним, вартість якого не буде перевищувати 10% від мінімальної зарплати. Така форма оплати спонукала б користуватися громадським транспортом частіше.

4. Розвиток великогабаритного транспорту. Великі тролейбуси знижують ризик небезпеки при аваріях, більш доступні для маломобільних груп населення і є зручнішими. Маршрутки мають бути витіснені з вулиць шляхом посилення перевірок.

5. Уніфікація рухомого складу. Великі промислові підприємства повинні виробляти тролейбуси й автобуси однієї моделі. Чим більш уніфікований рухомий склад – тим легше його ремонтувати й обслуговувати.

6. Розширення транспортної мережі. Будувати нові трамвайні лінії та з’єднати Київ з передмістям за допомогою електробусів. Це збільшить дохідність КП «Київпастранс».

7. Самоврядування трудових колективів КП. Робітники повинні мати право обирати керівників підприємств і їх структурних підрозділів. Профспілки повинні володіти правом вето щодо проведення закупівель.

8. Заборона непрофільних закупівель. КП не повинні закуповувати послуги з піару та консультування, адже кошти йдуть на обслуговування інтересів власників.

9. Розумне планування маршрутів. Залучення до розробки схеми маршрутів експертів, працівників КП і пасажирів. Демократичний діалог дозволить уникнути помилок. Адже сьогодні влада часто віддає рейси маршруткам, а не тролейбусам.

10. Прозоре використання майна. КП володіють значним обсягом нерухомості – зупинками, кіосками, гуртожитками. Нерідко територія депо здається в оренду комерційним суб’єктам (наприклад, ресторанам). Встановити ефективний контроль за цим майном – це позбавити директорів тіньового доходу.

Під опублікованим в соцмережах закликом долучитись до вимог протесту підписались представники профспілок водіїв, залізничників, медиків, машиністів баштових кранів, будівельників, а також учасники й учасниці громадських організацій «Соціальний рух», «Чорний стяг», медичний рух «Будь Як Ніна».

изображение_2021-11-20_112212