В Міносвіти запевнили, що виші оприлюднили лише максимум бюджетних місць, які вони можуть обслуговувати, а реальну кількість вже визначало Міністерство відповідно до заявок. Більш того, кількість “бюджету” було зменшено пропорційно до меншої кількості абітурієнтів.

Однак, за словами дослідниці-соціолога, що вивчає тему доступної освіти, Анни Куровської, скорочення було значно більшим. Вона також детально розповіла про те, які основні зміни відбулися в системі відбору абітурієнтів цього року і які тенденції слід очікувати в подальшому.

Скільки залишилось “бюджету”

Згідно з інформацією МОН, цього року обсяг держзамовлення становить: 57175 – молодших спеціалістів, 82 146 бакалаврів, 62 231 – магістрів. Це, згідно з їх же даними, на 17,5% менше, ніж в минулому році. Саме міністерство пояснює таке скорочення двома факторами: відмова від рівня “спеціаліст” і зменшення на 4,3% кількості випускників 11-их класів. Проте, відсоток скорочення обсягів бюджетних місць досить вагомий.

Математики та аграрії замість юристів

МОН декларувало зменшення держзамовлення для спеціальностей “Економіка”, “Право”, “Туризм”, “Готельно-ресторанна справа”. Збільшили кількість місць на технічних, природничо-наукових і аграрних спеціальностях. Більше виділили також на спеціальності в сфері освіти.

Питання пільг

Зараз в правилах прийому у вищі та професійно-технічні заклади є поняття квоти, а є поняття додаткового коефіцієнта. Квоти (всього 3 типи) встановлюються для переселенців та осіб з тимчасово окупованих територій (квота-1, квота-2), а також можуть встановлюватися навчальним закладом для вихідців з даної місцевості (квота-3). Ще є “Галузевий коефіцієнт” – 1,03 -для тих, хто вибрав як перший пріоритет технічного і природничо-наукові та математичні спеціальності, “Регіональний коефіцієнт” – 1-1,03 – в залежності від розташування ВУЗу (Києву та іншим великим містам присвоюються мінімальні значення, ВНЗ Донецької та Луганської областей, а також переміщеним ВНЗ – максимальне), “Сільський коефіцієнт” – 1,02 для вихідців із сільських шкіл. Крім того, збереглися і традиційні категорії пільговиків (інваліди, УБД та їх діти, сироти і т.д.). Коефіцієнти – це спроба держави в певній мірі раціоналізувати кількість студентів по ВНЗ і спеціальностям. Але цей крок буде дієвим лише в комплексі з низкою інших більш масштабних перетворень: забезпечення високооплачуваних робочих місць представникам пріоритетних спеціальностей, забезпеченням гідної матеріальної бази в регіональних (і не тільки) навчальних закладах, у випадку з сільської квотою – це, в першу чергу, забезпечення якісної освіти на місцях. В іншому випадку все це – лікування симптомів, а не самої “хвороби”.

Рух до якої Європи?

На жаль, уряд, вочевидь, йде шляхом урізання доступу до вищої освіти. Це можна простежити в сукупності з урізанням стипендій. І це все подають під вивіскою “руху до європейських стандартів”, хоча у багатьох країнах ЄС освіта повністю безкоштовна, це стосується і забезпечення стипендіями. У деяких же інших країнах східної Європи (наприклад, Грузія), схожі з нинішніми реформи ні до чого доброго не привели.

Залишити підпис за реєстрацію партії