Як повідомляє «Соціальний рух», на сайті Єврокомісії зазначають, що пропозиція про робочий і особистий баланс встановлює ряд нових або вищих мінімальних стандартів для батьківської  та опікунської відпустки.

– Запропоновані заходи спрямовані, зокрема, на збільшення можливостей чоловіків брати на себе батьківську та піклувальну відповідальність. Це допоможе дітям та сприятиме збільшенню участі жінок на ринку праці, тим самим зменшуючи різницю між рівнем зайнятості чоловіків і жінок, яка в 2015 році становила ще 11,6% і навіть збільшилась до 30%, коли у сім’ях є маленькі діти віком до 6 років. Це є одним із елементів, що призводять до різниці у заробітку в ґендерному вимірі (16,3%) та розриву у пенсійному забезпеченні (40%), – йдеться у заяві Єврокомісії.

У пропозиції Єврокомісії також передбачається, що існуюче право на чотиримісячну відпустку по догляду за дитиною можна буде використати до 12-річчя дитини. Раніше цей термін складав 8 років. В Україні неоплачувану відпустку по догляду за дитиною триває до 3 років і до 6 за медичними показаннями.

У ЄС відпустка по догляду також стає індивідуальним правом для матерів та батьків без передачі чотирьох місяців іншому батькові, а також сильним стимулом для чоловіків також скористатися цією можливістю. Раніше подібні норми діяли лише у Скандинавських країнах.  В Україні батько або інший родич може взяти декретну відпустку замість жінки добровільно, але на практиці у декреті перебувають 1-2% чоловіків.

До того ж у ЄС вперше на випадок захворювання прямого родича буде запроваджений догляд за батьківським віком від п’яти днів на рік. В Україні лікарняний можливий лише при хворобі дитини.

Окрім цього ініціатива також дасть батькам дітей віком до 12 років та опікунам право вимагати гнучкі робочі домовленості, такі як скорочені або гнучкі робочі години або гнучкість на місці роботи. В Україні скорочений робочий день або тиждень надають лише матерям дітей до 3 років.

Як зазначають активісти «Соціального руху», ці зміни законодавчо та у рівній мірі для обох батьків враховують сімейні обов’язки і доглядову працю. А отже дають чудову можливість для зменшення дискримінації жінок на ринку праці. В той же час соціальна політика ЄС буває непослідовною, ілюстрацією чого може слугувати нещодавнє рішення суду про законність звільнення вагітної жінки. КЗпП України більш однозначно займає позицію найманих працівників, однак його переваги нівелюються значною тінізацією ринку праці. Отже, рекомендації Єврокомісії є актуальними і для нашої країни, однак мають перейматися в комплексі з розбудовою та підтримкою інфраструктури для дітей, а також боротьбою з нелегальною зайнятістю.

Відзначимо, що загальні пропозиції по покращенню становища працюючих матерів була закладені у прийнятому 17 листопада 2017 року документі «Європейські основи соціальних прав» (European Pillar of Social Rights). Ухвалення данного рекомендаційного документу знаменує собою черговий етап соціальної політики ЄС. Основи покликані встановити мінімальні стандарти в країнах-членах, оскільки зараз регулювання є досить різноманітним. З переліком із 20 принципів Основ можна ознайомитись за посиланням.
Комісія також починає консультації з соціальними партнерами щодо доступу до соціального захисту, щоб визначити можливі нові правила у цій сфері. «Права та обов’язки, пов’язані з соціальним захистом, з часом були розроблені в першу чергу для працівників, зайнятих за стандартними контрактами, тоді як вони були недостатньо розвиненв для людей, які працюють як самозайняті або за договорами з нестандартними умовами», – зазначають у Єврокомісії. Фактично, це означатиме доступ до соціальних виплат і допомог для фрілансерів та подібних категорій працівників.