Розроблений Мінфіном законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (№5130) змусить студентів, пенсіонерів та малозабезпечених громадян пожертвувати своїми правами заради збереження статків олігархів. Небажання справедливо оподатковувати еліту прирікає народ на четвертий рік «жорсткої економії». Зокрема, передбачено наступне:

1. Скасування права на стипендію. Гарантія на отримання стипендії замінюється правом на отримання академічної та соціальної стипендій. Критерії як «бідності», так і «успішності» встановлюються Кабміном в ручному порядку, що повністю суперечить принципу правової визначеності. Вилучено норму про виплату академічної стипендії не менш як 2/3 студентів. Стипендії учнівської та студентської молоді, яка перебуває на повному державному забезпеченні, може бути нижчою рівня прожиткового мінімуму.

2. Обмеження прав соціально-незахищених. Дітей-сиріт позбавляють права на отримання суми у розмірі трьох місячних стипендій на придбання навчальної літератури. Із Закону «Про підвищення престижності шахтарської праці» вилучається право дітей шахтарів на отримання гарантованої стипендії у розмірі не менше прожиткового мінімуму. Виключається гарантія, згідно з якою особам із числа дітей-сиріт виплачується стипендія, сума якої на 50% перевищує розмір стипендії у вузі.

3. Урізання пенсій. Обмеження на виплату пенсій сумою в 10 740 грн діє до 31 грудня 2017 року, тобто продовжується ще на рік. Аналогічно зберігається обмеження на виплату пенсій для працюючих пенсіонерів (-15%).  Пенсіонерам, які працюють на посадах, передбачених Законом «Про службу в органах місцевого самоврядування», пенсії не виплачуються.

4. Розголошення таємниці. З метою перевірки відомостей про отримувачів субсидій дозволяється обмежити їх право на захист персональних даних. Пропонується розголошувати без згоди застрахованої особи відомості про страховий стаж, страхові випадки, результати медичних обстежень, суми одержуваних виплат. Закон «Про захист персональних даних» не діє при отриманні Мінфіном даних при здійсненні моніторингу пенсій, допомог, пільг, субсидій, інших соціальних виплат (для цього можуть використовуватись дані Держреєстру актів цивільного стану громадян, Держреєстру виборців, Держреєстру прав).

«Тимчасові» пенсійні обмеження діяли у 2015 та 2016 роках і напевне діятимуть до кінця неоліберальної політики. Справді «тимчасовими» вони можуть стати після повалення олігархічного капіталізму. «Освітні» ініціативи Уряду суперечать статті 53 Конституції, згідно з якою право на отримання стипендії є складовою права на безоплатну освіту. Водночас документ конкретизує ті новації, які були закладені в попередні роки (моніторинг виплат). Створюється інструмент тотального контролю за найбіднішими замість того, щоб виконувати чинні закони й притягати олігархів до відповідальності за ухилення від податків. Замість турботи про сиріт, Уряд лише робить їх залежнішими.

Як сказано в пояснювальній записці, проект «не потребує проведення консультацій з громадськістю» і «не стосується питань соціально-трудової сфери». Відверто цинічно звучать на цьому фоні заяви прем’єра Гройсмана про те, що «влада та суспільство мають об’єднатися», а держава «має не лише давати інформацію, а й отримувати зворотну інформацію». «Соціальний рух» закликає усіх, чиї права порушує законопроект, висловити свою позицію виключно в межах чинного законодавства та доступного продуктового асортименту.