У п’ятницю, 26 липня, близько сотні кур’єрів зібрались на Поштовій площі в Києві для обговорення спільних дій. Раніше вони вже намагались потрапити до штаб-квартири транснаціональної корпорації у Києві за роз’ясненнями, проте їх та пресу “зустріли” зачиненими дверима в розпал робочого дня. Працедавець настільки рішуче уникає діалогу з працівниками, що навіть терміново скасував зустріч з новими працівниками, не повідомивши людей завчасно.

Важливо те, що молодь не побоялась вийти після першої хвилі репресій – коли менеджери компанії банять в системі тих гловерів, які виявили невдоволення умовами праці. Кур’єрів підтримали активісти «Соціального руху», поширивши інформаційні матеріали.

Працівники служби доставки Glovo виступають проти нової системи бонусів, яка понижає зарплати та збільшує інтенсивність праці, а також проти “нульових годин” (простоїв з вини роботодавця), проти відсторонення від роботи тих працівників, яких “запідозрили” в протестах. Цього разу кур’єри сформували перелік своїх вимог та висунули їх до роботодавця.

67112366_1590212901114106_2033117185827667968_n

Чого вимагали протестуючі?

  • Системи бонусів, яка давала б можливість отримати гідну заробітну плату без надзвичайних  перепрацювань. Нерідко кур’єри тут працюють по 10-14 годин на день.
  • Оформлення страхових полісів на кожного кур’єра на випадок ДТП або іншого нещасного випадку під час роботи на Glovo.
  • Зняття блокування кур’єрів у програмному додатку Glovo, який ті отримали за останній тиждень без поважної причини, що спричинило втрату заробітку.
  • Надати пільги на паливо і харчування для кур’єрів Glovo.
  • Оплати “нульових” годин – простоїв з вини роботодавця.

Надавачі послуг, а не працівники?

Кур’єри обирають собі робочі години, у які вони мають намір працювати і ці години називають “слоти”. Glovo позиціонує себе, як “вільна платформа”, що об’єднує партнерів, кур’єрів та користувачів.

Всі кур’єри самостійно обирають, чи прийнятні для них ті умови, які пропонує компанія і мають право відключитись від платформи будь-коли“, – кажуть у компанії

Проте у Європарламенті коментують такі “вільні платформи” дещо інакше. Краща світова практика полягає у прирівнянні “залежних надавачів послуг” до найманих працівників. Буквально 23 липня 2019 року суд у Мадриді став на бік працівників Deliveroo, визнавши їх відносини з фірмою трудовими. Раніше до аналогічного рішення прийшов суд Уельса стосовно працівників Uber. Визначальним у цих випадках є те, що праця відбувається при дотриманні вказівок компанії та з використанням корпоративної платформи.

Glovo_delivery

Протести проти нестійкої зайнятості і всіх її наслідків на транснаціональних корпораціях у Європі не вперше. Україна лиш долучилась до цієї традиції. Весь світ облетіли фотографії кінця весни 2019 року зі спаленням сумок Glovo у Барселоні. Протести тоді спричинила відмова компанії покривати медичне страхування працівників. Останньою краплею для іспанців стало ДТП, в наслідку якого загинув 22-річний хлопець.

Жахливе ДТП 25 липня 2019 року сталось із 25-річним кур’єром Glovo у Харкові. В результаті аварії він отримав  черепно-мозкову травму, забій голови, плеча і грудної клітини. Постраждалий знаходиться в комі у 4-ій Харьківскій лікарні.

Ультиматум на ультиматум

Після мітингу кур’єрів 22 липня у Києві, “команда Glovo” надіслала кур’єрам заяву, якою у делікатній формі заявила про відсутність наміру переглядати своє рішення з пониження зарплат та підвищення інтенсивності праці.

26 липня кур’єри склали список вимог, виконання якого вимагають до 29 липня. Інакше кур’єри будуть вимушені звертатись по захист трудових прав до держави: Державної слуби України з питань праці, Державної фіскальної служби України тощо. Працівники гіг-економіки по всьому світу домагаються гарантій оплати праці, захисту права на хворобу, оплачувані відпустки, обмеження матеріальної відповідальності і тривалості робочого дня. Нормування праці мусить відбуватись за погодженням з представницькими органами працівників. Кожен (і кожна) працівник має отримати захист від свавільного звільнення, а неповнолітні й вагітні – додаткові пільги.

67142518_349500949053859_1008552703007129600_n

Сьогоднішня акція на Поштовій площі закінчилась поїздкою колони гловерів по Києву. Незалежна профспілка Великобританії IWGB уже підтримала вимоги українських кур’єрів.

Як можуть захистити свої права кур’єри?

  1. Написати заяву про прийняття на роботу.

  2. Повідомити клієнтів, а також фірми-партнери про порушення прав у Glovo.

  3. Добитись від компетентних органів провести перевірку.

  4. Подати позов про стягнення коштів за час неоформленої праці.

Кур’єрам слід мати на увазі, що навіть працюючи на умовах цивільно-правового договору вони мають право на послуги в рамках соціального страхування (оплачувані лікарняні, виплати при нещасних випадках) при умові, що вони сплачували соціальні внески. Такою є позиція Фонду соцстрахування і Мінсоцполітики.