Про це повідомляє активіст Соціального руху, юрист Віталій Дудін.

За його словами, ще з моменту підписання Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС урядом було взято зобов’язання по імплементації актів ЄС у сфері охорони праці. Лише 2 червня ц.р. відповідний законопроект внесено до парламенту, хоча подали його народні депутати, а не Кабмін.

“Йдеться про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про охорону праці» (щодо імплементації Директиви 2009/104/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 16 вересня 2009 року). За нормами проекту, роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, зокрема, подає відомості про результати оцінки технічного стану машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки до Державної служби з питань праці. Працівники повинні також повідомлятися про небезпеки, що виникають від робочого обладнання, розташованого в їхній безпосередній робочій зоні”, – зазначає експерт.

При цьому, за його словами, Держпраці розробляє вимоги до експертних організацій, які виконують експертизу стану охорони праці та безпеки промислового виробництва. Документ дозволить заробити тим організаціям, які займаються експертизою у сфері охорони праці.

“Разом з тим виникають сумніви, що усі роботодавці будуть у повному обсязі нести покладені завдання, адже отримання прибутку має пріоритет над іншими витратами. Егоїзм власників не знає меж, якщо на них не тиснуть профспілки. Навіть НБУ визнає, що зменшення ЄСВ пішло не на користь працюючих: підприємства «перетягнули прибуток» на себе. Можна навести ще один приклад, коли Держпраці не допрацьовує. Виникають законодавчі прогалини, якими роботодавці можуть зловживати. Приміром, лише зараз планується прийняти Положення про перевірки у сфері охорони праці. Річ у тім, що попередня редакція такого Положення скасована ще у березні 2017 року як невідповідаюча Закону про держнагляд за підприємництвом“, – каже юрист.

Він підкреслює, що ще у 2015 році Держпраці було передано повноваження досі не існуючого Держгірпромнагляду, але новий акт не розроблявся.

“Проте пропонований порядок далекий від ідеального, адже гармонізований із тим таки Законом про держнагляд. Приміром, планові та позапланові перевірки проводитимуться лише у робочий час та у присутності керівника підприємства. Доступ інспектори отримують лише до тих документів, які охоплюються предметом перевірки. Призупиняти небезпечні виробництва можна, як і за старим порядком, лише з рішенням адмінсуду: як свідчить практика, отримати його можна у 2-місячний строк після перевірки. Позапланова перевірка за скаргою особи можлива лише за згоди керівництва Держпраці”, – зазначає Дудін.

Він наголошує, що лише зняття зайвих обмежень та належне фінансування органів Держпраці дозволить оперативно реагувати на порушення та докладати кроків, які унеможливлять трагедії на виробництві.

Як повідомлялось, 6 червня у Кривому Розі на шахті Октябрська загинув гірник, а дві жінки-сигналістки 12 годин перебували у знеструмленому ліфті під землею. За словами місцевих профспілковців, жодної роботи для поліпшення техніки безпеки на даній шахті, що належить олігархам Ігорю Коломойському та Рінату Ахметову, не проводиться.