«Якщо в Угоді про Асоціацію між Україною та ЄС трудових прав стосувалась фактично лише одна стаття 291, то Угода з Канадою даним питанням присвячено окрему главу 13 «Праця». Документ визнає сильне регулювання відносин найму невід’ємною частиною економічного розвитку. Місцями документ контрастує з неоліберальною політикою української влади», – вважає активіст «Соціального руху» Віталій Дудін.

Документ надає пріоритет захисту прав, виражених у Декларації МОП 1998 року (свобода асоціації та реальне визнання права на ведення колективних переговорів, скасування усіх форм примусової чи обов’язкової праці, реальна заборона дитячої праці та недопущення дискримінації в галузі праці і занять).

Стаття 13.5 передбачає, зокрема, такі механізми дотримання та ефективної реалізації трудового законодавство:

- створення і підтримка дієвого режиму інспекції праці, включаючи розвиток відповідальних органів та призначення і підготовку інспекторів;
- заохочення створення комітетів, що включають працівників і керівництво компаній, для вирішення питань регулювання праці на робочому місці;
- своєчасне ініціювання судових позовів задля знаходження відповідних санкцій або засобів судового захисту у зв’язку з порушеннями трудового законодавства.

За словами експерта, нинішні заходи уряду по детінізації трудових відносин обгрунтовуються посиланням на Угоду з Канадою. Відтак, скасування мораторію на перевірки з дотримання законодавства про працю слід розглядати як крок, що відповідає Угоді. Документ зазначає, що розслідування порушення трудового законодавства можуть ініціювати не лише на працівники, а й «інші зацікавлені особи» (наприклад, громадської організації).

Окремі норми можуть слугувати приводом для вдосконалення законодавства. Так, стаття 13.7 «Процесуальні гарантії» передбачає, що процеси у зв’язку з порушенням трудового законодавства «є безкоштовними і швидкими або, принаймні, не передбачають необґрунтованих зборів чи затримок». При цьому Закон України «Про судовий збір» передбачає звільнення від сплати судового збору тільки у справах про стягнення заробітної плати та поновлення на роботі (стаття 5). «Сьогодні при оскарженні догани працівник зобов’язаний буде сплатити мінімуму 640 грн. Тому скасування збору по всіх трудових спорах стає вимогою міжнародних актів», – зазначає В.Дудін.

Стаття 13.9 передбачає створення «Ради Міністрів з питань праці», що формуватиметься Міністерство соціальної політики України та відповідним органом Канади. Саме на цей орган покладатиметься відповідальність за дотримання Угоди. Україна створить орган, або визначить відповідальний підрозділ Мінсоцполітики, який виконуватиме роль Національного адміністративного офісу (НАО). До цих органів можна буде апелювати: якщо Україна порушуватиме певні гарантії, то Канада має поставити питання про виправлення ситуації. Дотримання зобов’язань забезпечуватиметься навіть застосуванням фінансових санкцій, які накладає «Комісія з перегляду». Згідно Додатку 13-C, їх розмір не може перевищувати $15 млн. Враховуються, зокрема обтяжливі чинники, такі як «поширеність і тривалість невиконання Стороною своїх зобов’язань». Україна вважатиме таке рішення «обов’язковим іноземним арбітражним рішенням», яке не підлягає оскарженню.

Позитивом є те, що документ прямо забороняє погіршувати трудове законодавство під приводом покращення інвестиційного клімату: «Кожна Сторона, як спосіб заохочення торгівлі чи інвестицій, не ухиляється або інакше не обмежує частково і не пропонує ухилитися чи частково обмежити своє трудове законодавство у спосіб, який послаблює чи зменшує додержання міжнародно-визнаних принципів праці» (Стаття 13.4: Неухилення).  «На цьому тлі неприйнятною виглядає заява Президента Петра Порошенка про те, що українці володіють дешевою робочою силою. Слід нагадати, що свого часу Світовий Банк прпипинив вважати слабкість трудового законодавства перевагою для бізнесу», – підкреслює Віталій Дудін.

Ознайомитись зі змістом розділу можна за посиланням.